Jdi na obsah Jdi na menu
 


27. 5. 2008

Zde je prostor pro Vás

Vzhledem k požadavku na možnost pokládat dotazy jsem zřídila tuto sekci, kam jednak můžete napsat Vaše připomínky, a druhak se zeptat na všeobecné otázky. Pokud byste měli dotaz individuálního charakteru, využijte raději email nebo icq.

K. B.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: intestátní posloupnost po osobách in mancipium - Katka

Kamila Bubelová, 18. 6. 2012 8:07

Dobrý den, předně mancipovaný syn není v postavní otroka. Je v mancipiu, nikoli v otroctví. Posloupnost po osobách in causa mancipi je zpracovaná - pokud vím - jedině v učebnici prof. Josefa Vančury (název: Úvod do studia soukromého práva římského, díl I.). Kniha není zcela snadno dostupná, takže si text můžete ofotit u mě. --- Co se konkrétního dotazu týče, pak při smrti syna in causa mancipi před remancipací dědil "náhradní" pater familias, nikoli biologický, ať už syn stihl škodu odpracovat, nebo nestihl. Rozhodující je, pod čím moc syn v okamžiku smrti spadal. Z praktického hlediska to ale moc častá otázka k řešení nebyla, protože není příliš pravděpodobné, že by syn pod otcovskou mocí měl vlastní majetek, který by mohl být předmětem dědické sukcese.

LDT deska 3 čl. 6

Zuzana, 28. 10. 2011 20:53

Dobrý den,
chtěl bych se Vás zeptat, jak mám rozumět čl. 6 z třetí desky Zákona dvánacti desek?: "Třetího trhového dne ať rozsekají na části. Useknou - li si více či méně, ať jim to neškodí".
Za odpověd předem děkuji

Re: LDT deska 3 čl. 6

Kamila Bubelová, 29. 10. 2011 11:26

Milá Zuzano, rozboru desky jsme věnovali samostatnou pozornost na semináři. Proto jen stručně: Toto ustanovení navazuje na předchozí úpravu exekučního řízení ve nejstarších dobách, kdy byla možná personální exekuce. K tomuto místu existují dva způsoby interpretace: První je doslovný a badatelé tomuto fandící si myslí, že věřitelé - když už se neměli na dlužníkovi jak jinak se uspokojit - ho mohli rozsekat, aby uhasili svou zlost. Osobně se kloním k výkladu druhému, který více odpovídá římské mentalitě - Římané dávali přednost materiálnímu zadostiučinění před nějakým rozsekáním: toto ustanovení zřejmě opisuje možnost volné okupace majetku dlužníka ze strany věřitelů. V praxi to mohlo vypadat tak, že věřitelé si prostě rozebrali vše, co měl, a nepovažovalo se za zlé, pokud někdo vzal věc hodnotnější, než byla výše jeho pohledávky.

K otázce č. 3

Kamila Bubelová, 20. 6. 2011 9:49

Kolego, již dříve se tato otázka na tomto místě probírala (mrkněte níže). Jinak platí, že ještě Vám tam chybí královské zákony, pontifikální jurisprudence, LDT a prétorský edikt. V knize Michala Skřejpka Texty ke studiu římského práva (nověji Prameny ke studiu...) najdete autentické prameny přeložené do češtiny, takže si je přečtěte. Obsahem otázky je znalost těchto předpisů - z každého alespoň něco.

otázka č. 3

Petr, 16. 6. 2011 13:56

Dobrý den, měl bych dotaz týkající jedné ze zkušebních otázek a to konkrétně otázky č. 3 Poznávací prameny (právní památky) římského práva v době předklasické a klasické. Nevím přesně jaké památky sem přesně zařadit. Osobně bych zmínil díla představitelů klasické jurisprudence ( Gaius, Paulus, Ulpianus, atd..); dále edictum perpettum Hadriani. Děkuji

Pro Lucii ze Slovanu

Kamila Bubelová, 2. 5. 2011 16:00

Milá kolegyně, to co hledáte vskutku nikde k dispozici není. Mohu Vám pouze nabídnout osobní konzultaci. Domluva možná na emailu nebo icq. Jinak pro širší vhled do římského práva pro laika doporučuji knihu Michala Skřejpka Ius et religio.

Prosba

Lucia, 30. 4. 2011 15:15

Dobrý den, měla bych na vás velikou prosbu. Jelikož, jak už jsem uvedla, se na žádné semináře ani přednášky jaksi nemám šanci dostat a nevím, kde ty informace sehnat, chtěla bych se vás zeptat, jestli nemáte nějaké materiály( nebo jestli alespoň nevíte kde je sehnat) k zákonům XII desek, někde, kde by byl i jejich rozbor, protože v mnoha případech se významu toho a toho zákony nemůžu dopátrat, prostě a jednoduše, je pro mne občas nesrozumitelný jak v latině, tak v překladu.. Doufám, že vás nějak neobtěžuji, když to právo ani nestuduju a nechodím k vám na školu.Ale byla bych vám moc vděčná :-) Přeji pěkný den,
Lucia

Už to chápu :-)

Lucia, 5. 4. 2011 16:53

Moc vám děkuji za vysvětlení, už je mi to úplně jasné,už je pochopitelný, být Gaiem, tak raději jdu hned poprvé :-) Rozbor z LTD jsme zatím nikdy nedělali, my jsme totiž nikdy ani neměli žádný seminář, já jsem zatím jen nebohý utlačovaný prvák na slovanském gymnáziu, ale to nic nemění na tom, že mě římské právo zajímá, to za republiky zvlášť. Moc mi pomohly ty vaše otázky a odpovědi v ,,Sentencích na tento týden" o LTD, stejně tak, jako se mi nějakým zázrakem podařilo stáhnout si prezentaci o crimen maiestatis :-)

Zákon XII desek není nepochopitelný :) - pro Lucii

Kamila Bubelová, 5. 4. 2011 9:13

Milá kolegyně, nedělali jste na semináři rozbor LDT? To je škoda, protože Vámi uváděné ustanovení je jedno z těch, které si studenti nejlépe pamatují. Pokusím se stručně vysvětlit: Z uvedeného vyplývá, že neexistovala svědecká povinnost pro svědka (pravda - pokud to spojíme s ustanovením o infamii, tak víme, že pokud se někdo zúčastnil formálního právního úkonu a odmítl o něm podat svědectví, byl stižen infamií) - byl-li svědkem náhodným, nehrozila mu sankce za nesvědčení. Ale jak měla procesní strana dosáhnout toho, aby její šance ve sporu nebyla pro tuto vadu zničena? Nu... zkuste si to představit prakticky: Řím byl v tu dobu malé městečko, lidé se znali, televize a internet neexistovaly :) Takže římský pater familias Sempronius dorazí před dům svědka Gaia s celou svou početnou rodinou... žena úpí, děti brečí, kolem se tvoří shluk zvědavců, divadlo jak vyšité... a do toho Sempronius vykřikuje: Gaie, pojď mi prosím svědčit k soudu; když nedosvědčíš, že jsem dluh zaplatil, tak moje žena a 10 ubohých dětí umře hlady! Gaie, Gaie, pojď nám podat svědectví! Zachraň nás! ... atd. :) Chápete psychologickou sílu takové možnosti? Jednou za tři dny toto svědkovi uděláte... klidně opakovaně... a to by bylo, aby nešel svědčit :)

nepochopitelný zákon

Lucia, 4. 4. 2011 19:35

Dobrý den, bydlím sice také v Olomouci, ale ani nestuduji vaši fakultu, ani na ni nenastupuji, doufám tedy, že nevadí, když se tu také na něco zeptám. Jak mám prosím rozumět této citaci ze zákonů dvanácti desek?
,,KOMU BUDE CHYBĚT SVĚDECTVÍ, AŤ CHODÍ KAŽDÝ TŘETÍ DEN NAŘÍKAT PŘEDE DVEŘMI" ? :-)
Děkuji

dědictví

Dominika Tomková, 2. 12. 2010 12:46

Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, jak mám rozumět Gaiova Učebnice, komentář druhý, paragraf 151a, když přednost mívá testamentární dědic i před legitimním, jak může mít přednost intestátní dědic před testamentárním? Nedává mi to smysl, a ještě jedna otázka.Jak může lid odejmout pozůstalost testamentárnímu dědici jako nehodnému?
Děkuji
Tomková

Otázky na římské trestní

Kamila Bubelová, 19. 11. 2010 21:05

Milá kolegyně, otázky budou stejné. Rapina spadá pod furtum (ale už jsem ji do otázek připsala explicitně) - furtum a rapina v jedné otázce.

ŘPT

Jana Ch., 19. 11. 2010 16:59

Vážená paní doktorko, mám dotaz ohledně otázek do římského práva trestního, jestli seznam otázek je stále stejný, jak je uveden zde na webu? (např. rapina není mezi těmi otázkami) Předem děkuji za odpověď

K dotazu koempce vs. mancipium

Kamila Bubelová, 16. 11. 2010 7:29

Milá kolegyně, manželství mancipací nevzniká. Manželství vzniká konfareací, koempcí nebo usu. Manželská moc (manus) vzniká převedením ženy do moci manžela, k čemuž se mancipace využít dá. Zkuste podrobněji formulovat otázku - nerozumím tomu, co je Vám nejasné. Mimochodem: Gaia citujete špatně - Gai. Inst. 1. 137 čteme jako Gaiova Učebnice, komentář první, paragraf 137 :-)

koempce vs. manicipium

Dominika Tomková, 15. 11. 2010 16:28

Dobrý den,
chtěla bych se Vás zeptat, jaký je rozdíl mezi koempcí a mancipací konkrétně při postavení ženy vůči manželi? Pochopila jsem, že mancipace se dá užít i na věci a pozemky ale nechápu rozdíl v pravomoci manželské. Konkrétně Gaius: Učebnice práva ve čtyřech knihách,J. Kincl,1981, s.62-Kniha 1., odst.137
Děkuji

K praxi

Indra, 26. 7. 2010 8:56

Já tedy myslím, že nejpodstatnější je stejně praxe, kterou si student zajistí ve svém "mateřském" městě. Pokud člověk není neschopný, není problém si jí zařídit.

K praxi - pro tevez

Kamila Bubelová, 6. 7. 2010 19:03

Dobrý den, milá/milý budoucí kolegyně/kolego. Praxe během studia je v Olomouci nejen možná, ale dokonce fakultou zajišťována v rámci spolupráce s resortem justice a státního zastupitelství. Je to však až otázka vyšších ročníků a - jak jste si jistě všiml/všimla - my máme na starosti berušky v prvním ročníku :-)

otazka

tevez, 6. 7. 2010 11:15

Dobrý den. Budu nastupovat do 1. ročníku na vaší fakultě a měl bych na Vás otázku. Mnoho lidí mi tvrdí, že v Olomouci se špatně schání praxe v oboru. Vím že předbíham, ale radši se ptám dříve, protože mě to zajímá a nevím kde jinde bych se mohl zeptat, nebot jsem narazil pouze na tu to stránku kde si píší studenti a lektoři..Doufám, že Vám tahle otázka nevadí a děkuji za odpověd

In ius vocatio

Kamila Bubelová, 4. 7. 2010 14:47

Milý kolego, toto je sekce na dotazy a připomínky k věcem, které Vám nejsou jasné. Co vám není jasné na injusvokaci? Dělali jsme ji v semiáři při rozboru LDT a najdete ji i v encyklopediích a učebnicích. Máme místo Vás vypracovat zkušební otázku? Budete-li mít konkrétní dotaz, můžete jej vznést.

in ius vocatio

A.N., 2. 7. 2010 20:10

Dobrý den,

mohl bych se, čistě ze své zvědavosti, zeptat na "in ius vocatio"? Nejlepší by byla odpověď zhruba na cca 1/4 až 1/2 strany A4. Děkuji